carre65

Alla inlägg under april 2013

Av carre - 4 april 2013 14:19

Hon har ju stått hela veckan, då orken inte varit på topp men idag tog jag ut henne på en tur. Pigg och lyhörd och för det mesta på tygeln. Hon förstår i alla fall vad jag vill nu. Kunde böja henne lite hit och dit, och allt kändes riktigt bra, som att vi  har kommit ett steg framåt.

Av carre - 4 april 2013 09:50

Som ni vet är Wille är på besök. Meningen var att han och Artur skulle busa tillsammans, men vissa problem har uppstått. Båda småhingstarna har fått sina kulor, och bönan har börjat brunsta. Fan! Artur når inte upp, men det gör Wille. Problem: de kan börja slåss om hennes gunst - otäcka skador kan uppstå. Problem: bönan kan bli dräktig. Problem: Bönan kan skada pojkarna. Letar desperat efter en lösning. Att hitta stallplats åt en hingst på någon dag är inte lätt (Madde åker på söndag). Ev lösningar: ställa bönan i en annan hage - problem: de är översnöade och måste skottas fram, sen är det inte säkert att hon står kvar där då det är trådhagar utan ström. Annan lösning: ta  hem Petter och ställa bönan i stallet - problem: Bönan har känslig mage och måste vänjas över till det nya höt under lång tid och då måste jag åka dit med "hennes" hö (jobbigt), dessutom kan jag då inte träna Petter som jag tänkt. Gick och la mig igår med ont i magen och utan någon bra lösning.


Men imorse vaknade jag och visste precis vad jag skulle göra. Inget extra jobb, inget stök. Enkelt faktiskt: Bönan står i boxen på dagarna medan hingstarna är ute. På natten får bönan vara ute och hingstarna inne. Ja, ingen lösning man vill ha permanent, men i ett par veckor fungerar den galant. Nöjd.

Av carre - 3 april 2013 17:38

Nu är pannbanden skickade från Danmark. Är så spänd på att få se dom.

 

Av carre - 3 april 2013 08:04

är jag 13 och ett halvt år och jättekär i Robert Pattison. Min son kom in när jag letade bilder på google och blev helt förskräckt. "Men mamma, sådär kan du ju inte göra, vad ska pappa säga?"

           

Av carre - 2 april 2013 10:52

är nu här på besök medans Madde ska värma sig i Thailand. Artur har längtat buskamrat och nu har han en. Bönan är dock inte lika förtjust, hon visade genast var skåpet ska stå, så Wille håller sig undan. När han kom tänkte jag genast "men vad stor han är", jag är ju van Artur. Wille är ju lika stor som Bönan. Men ni vet väl att storleken inte spelar någon roll. Bilder kommer.

Av carre - 1 april 2013 16:44

Bebis har kräkts blod, så vi är ganska nedstämda härhemma. Har varit i kontakt med veterinären och har en tid i morgon. Hon har även mjölk i tissarna - skendräktig? Men har det något samband?


Red Petter idag, vilket var angenämnt. Han var pigg och lite busig. Kändes spänd från början, och tittade sig omkring i ridhuset (vi var ensamma). Efter uppvärmningen tränade vi på öppnor, som kändes bättre och bättre, speciellt dom i vänster varv, höger har han svårare för då han vill trycka ut baken. Checkade av skänkelvikningarna, som kändes fina så jag tjatade inte. Galoppen kom med sparkar vilket var väntat, men vi arbetade på. På slutet var han riktigt fin!

Ovido - Quiz & Flashcards