carre65

Alla inlägg under november 2012

Av carre - 30 november 2012 12:00

är min stora idol, jag vet ingen författare som kan fängsla en läsare som han. Öppnar man en King-bok känner man sig som hemma, man känner igen sig i både miljöer och persongalleri. Jag älskar hans böcker och har läst dom flera gånger (dock inte dem senaste eftersom jag har tappat det där som gör att man kan sätta sig med en bok och bara slukas upp, jag hoppas det kommer tillbaka). I en av hans noveller - Gudarnas ordbehandlare - finns en man som av sin döde brorson får en hemmabyggd ordbehandlare. Mannen har en hemsk fru som är allt han inte vill ha, däremot hade han velat ha broderns fru och dennes son. Han sitter och fingrar på ordbehandlaren och skriver random meningar. Han skriver att hans frus porträtt hänger på vägen, sen delitar han meningen... och då försvinner porträttet på frun också. Hmm..

En sån ordbehandlare vill jag också ha, fast mest av allt skulle jag vilja träffa Stephen King, en hemlig dröm. Skickade någon gång på 80-talet ett brev till honom. Som adressat skrev jag: Please try to find Mr Stephen King, Maine USA. Och ta mig fan, det kom fram och jag fick en autograf som nu hänger över min säng.  

 Skulle jag rekomendera någon roman skulle det bli någon av hans Richard Bachman-böcker (pseudonym), antingen MARATONMARSCHEN eller DEN FLYENDE MANNEN, båda två är helt underbara samhällskritiska böcker som man inte kan lägga ifrån sig.

Av carre - 30 november 2012 12:00

 

Av carre - 29 november 2012 10:37

När jag vid 25 skulle åka till USA för att göra en tre månader lång praktik (i Mission Viejo som ligger mellan Los Angeles och San Diego) åkte jag i samma flygplan som Melanie Griffith.

 

Av carre - 29 november 2012 06:53

I dag ska jag bara ta det lugnt och packa, fylla på spån i lösdriften och klappa hästarna, tala om att de ska sköta sig när jag är borta, inte rymma så maken får spelet.

Kommer att få se så många fina hästar och duktiga ryttare när jag är borta. Hoppas att inspirationen sitter kvar när jag kommer hem. 

Av carre - 28 november 2012 16:00

blev makens storstövlar idag, som jag halkade omkring i när jag mockade.

 

Av carre - 28 november 2012 15:57

Ikväll åker jag och dottern till Stockholm och globen. Jag kommer inte att ha tillgång till dator där (tror jag) men har laddat med tidsinställda inlägg som ni kan läsa när jag är borta. När jag kommer hem blir det massor av bilder från globen och kanske lite från Stockholm. Må gott!

Av carre - 28 november 2012 15:55

 

Av carre - 28 november 2012 15:38

Idag har varit en riktigt bra dag trots att jag inte fick Oväder såld, men jag är så glad att jag har Petter. Idag var han så fin, trodde han skulle vara seg och stel eftersom jag inte red ur stelheten och träningsvärken igår. Men icke. Idag var han precis lagom. Varannandagshäst? Fick med mig maken och hundarna ut på tur i skogen. Jag hade tänket med mig från i  måndags och krävde mer än vad jag brukar och det verkar ju vara melodin. Aktiv skritt, ja han försökte slingra sig lite men det löste jag snabbt. På bortvägen travade jag lätt och krävde snabba reaktioner, och fick det. Försökte få till "knycken" med tygeln som Elin visade mig, och han förstod och lyssnade snabbare på det än på den vanliga förhållningen. Stannade och ryggade några steg, det sitter långt inne men dit gick utan att baken åkte åt sidan. När vi vände hemåt gjorde vi en bakdelsvändning som inte blev så lysande, han kan bättre. På vägen hem red jag i en lite mer samlad trav och han var så duktig, trilskades inte med huvudet utan bar sig själv, jag hade knappt någon kontakt med tygeln, och travade med kvicka ben utan att bli springig - då är han bäst, man känner sig som skogens konung. Galoppfattningarna var varken dåliga eller bra, galoppen bättre. Efter galoppen var han lite piggare och travade med höga steg och rygg, det kändes som att rida över travbommar - mäktigt. Tråkigt att ingen kunde filma, gubben var ju långt bakom oss. Jag var så nöjd, så nöjd. Bästa ridpasset på länge vilket känns bra eftersom han nu ska vila en vecka när jag åker till globen, så vi har något bra att tänka på till nästa pass.

 

Ovido - Quiz & Flashcards