carre65

Alla inlägg den 19 november 2012

Av carre - 19 november 2012 20:52


Ja, idag körde Elin hårt med oss, men vi gjorde precis det som jag behöver träna på men som jag inte tycker om att träna (eftersom det inte går bra). Galoppfattningar och galoppfattningar och ännu mera galoppfattningar. Först värmde vi upp med lite bomarbete, som Petter tycker är jättekul.

- Upp med huvudet! skriker Elin

Då menar hon både mig och Petter. Petter vill ju gärna sänka huvudet, helst ända ner till marken, och jag tittar gärna ner. Och så måste jag slappna av i rumpan så att han kan ta ut stegen ordentligt, spänner mig gärna där och då ser det tydligen ut som om jag rider islandshäst. Det kanske är det man ska satsa på? Men nej, jag vill jobba med Petter, älskar den lilla korven. Men vi får väl bli bättre på att titta upp, båda två. När det gäller galoppfattningarna så måste jag sitta på rumpan, som jag gärna lyfter upp, rädd för att åka av, men när jag reser mig upp har han lättare att få ner huvudet. Det blir det inte så kul att jobba med, destu roligare när vi kan få till en snygg fattning med efterföljande lugn fin galopp med bådas huvud på rätt plats. Jag var så trött att jag fick i hemläxa att promenera (för att öka orken, och ja, promenader är ju bra när man har fibromyalgi). Petter fick också hemläxa - han ska få skrittpromenader för hand med huvudet i normalläge (ja, inte hans normalläge förstås).

Av carre - 19 november 2012 11:06

i världen på att vara sämst. Läste Daros blogg där Tyra nämnde att hon haft Lalle i tre och en halv månad och att dom nu ska kvala till 140, och hur fort det har gått för henne att utvecklas.Själv måste jag ha en grymt dålig utvecklingskurva, har väl tragglat galopp på Petter nu i snart FYRA år och den är fortfarande rena katastrofen. Fan, fan, jag vill ju vara bra.Men snyggt schabrak har vi i alla fall.

 

Av carre - 19 november 2012 06:52

För några år sedan var jag på Fors gård i stockholm för att rida lusitanos för Ylva Hagander. Det var mäktigt, vackra välutbildade hästar så långt ögat nådde. Ylva har vunnit VM på islandshästen Mökkur, och det var Grand Prix-ryttare som hade sina hästar uppstallade där. Det kändes lite larvigt att träna förvänd galopp samtidigt som någon annan tränade galoppiruetter. Men, men, var ju där för att bli bättre. Och inspirationen flödade. Fick rida piaff på deras vackra vita lusitanohingst! Men mest red jag på Jambo, som är den hästen som är Pegasus i globen. Han är en väldigt trevlig gammal man som fortfarande är mycket vacker.

  

Ovido - Quiz & Flashcards